Wsparcie sprzedaży

WSPARCIE SPRZEDAŻY – CO TO JEST?

Zwykło się mawiać, że dobry produkt sprzeda się sam. I być może tak by było w świecie idealnym. Praktyka pokazuje, że na dzisiejszych rynkach i przy obecnym natłoku informacji bez odpowiedniego wyróżnienia produktów na tle konkurencji ciężko jest się przebić z półek sklepowych do świadomości (i portfela) konsumenta. Nie tyle chodzi tu o wygląd opakowania czy unikalne właściwości sprzedawanych artykułów, a bardziej o sposób ich wyeksponowania. Profesjonalne wsparcie sprzedaży opiera się tak na doborze i produkcji odpowiednich materiałów zachęcających odbiorcę do kupna, jak i na podejmowaniu szeregu pobocznych działań mających go do tego skłonić.

W wielu branżach nieodzowne przy wprowadzaniu nowego produktu czy jego promocji staje się zastosowanie materiałów POS (point of sale), nazywanych też czasem POSM (point of sale materials). Cóż to? W skrócie można powiedzieć, że to wszelkie materiały BTL

dające konsumentom znać o obecności produktu czy usługi na rynku. Zaliczymy więc do nich np. ekspozytory, displaye, infokioski, makiety, vlepki i naklejki, wobblery czy stojaki.

MATERIAŁY WSPIERAJĄCE SPRZEDAŻ

Stają się nieodzowne, jeśli chcesz ze swoją marką i jej komunikatem trafiać do konsumentów w miejscach sprzedaży detalicznej. Zwłaszcza działając na polu branży FMCG.

Materiały POS nie są na szczęście jedynym narzędziem, jakim dysponujesz przy wspieraniu procesów sprzedażowych. Od kilkunastu lat coraz popularniejszy staje się tzw. marketing relacji, a w jego ramach także programy lojalnościowe, pomagające zmieniać klientów okazjonalnych w stałych konsumentów Twoich usług. Uruchomienie programu wsparcia sprzedaży wymaga jednak szczególnego podejścia – nie wystarczy już jak kilka lat temu wydrukować katalog nagród i liczyć na to, że klienci rzucą się, by zbierać punkty w celu ich zdobycia. Kolejny smartfon, tablet czy czajnik elektryczny mogą nie być już szczególną zachętą. Kluczowy jest dobór do programu takich upominków, które zachęcą odbiorców do długotrwałego uczestnictwa w programie. Wybór nagród to jednak nie wszystko.

JAK BUDOWAĆ LOJALNOŚĆ I MOTYWACJĘ W BIZNESIE DZIĘKI WSPARCIU SPRZEDAŻY

Zacznij od ustalenia grupy docelowej, tzn. ustalenia dokładnego profilu użytkownika (konsumenci? a może handlowcy?), określenia zasad i stworzenia odpowiedniej mechaniki programu, odpowiednio nieskomplikowanej i przejrzystej dla wszystkich uczestników. By mogli oni łatwo skojarzyć Twój produkt z Twoim programem wsparcia sprzedaży, zadbaj o odpowiednią identyfikację wizualną akcji – logo czy kolorystykę. Wybierz też sposób komunikacji, który najbardziej będzie odpowiadać uczestnikom programu wsparcia sprzedaży (e-mail? sms? może infolinia?).

Koniecznie zadbaj o właściwe zabezpieczenie aspektów prawnych i odpowiednie skonstruowanie regulaminu. Niedawne przykłady programów sieci handlowych pokazują, że klienci mogą wykorzystywać wszelkie luki, jakie tylko znajdą w promocyjnych regulaminach. 

Uczyń swój program unikatowym, pokaż konsumentom jego wartość dodaną. Może np. wspierać działania charytatywne lub proekologiczne. Daj klientom to, czego potrzebują, a czego nie znajdują w ofercie konkurencji.

STRATEGIE PROFESJONALNEGO WSPARCIA SPRZEDAŻY

Co chyba najważniejsze – nie można zapominać, że w działaniach marketingowych rzadko sprawdzają się działania podejmowane ad hoc. Przy silnej, doświadczonej konkurencji nie masz co stawać w szranki bez uprzedniego przygotowania strategii marketingowego wsparcia sprzedaży. Czy same materiały POS wystarczą? Czy długoterminowe, lojalnościowe programy wsparcia sprzedaży będą odpowiednie dla Twoich produktów i konsumentów? A może wykorzystać Internet, stworzyć atrakcyjny landing page? Stronę WWW wspierającą prezentację produktów? Może właściwsze byłoby przeprowadzenie kampanii w szeroko pojętych social mediach?

SYNERGIA W PROCESACH WSPARCIA SPRZEDAŻY

Biorąc pod uwagę wyjątkowość produktów, grup docelowych i niepowtarzalność chwili, w której możecie podejmować działania wsparcia sprzedaży, strategię każdorazowo należy indywidualnie dopasować do specyfiki konkretnego przedsięwzięcia. Ustal, co i kiedy zamierzacie robić, by podejmowane działania nawzajem się wspierały i wzmacniały nawzajem swój efekt.

WSPARCIE SPRZEDAŻY – AGENCJA POZNAŃ

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jakie wsparcie działu sprzedaży możemy zaoferować Twojej firmie, zapraszamy do kontaktu. A w międzyczasie…

Więcej?
Skontaktuj się z nami lub sprawdź nasze realizacje